Історія успішної реалізації проєктів Програми «Горизонт Європа» компанією YouControl

Головна Успішні історії Історія успішної реалізації проєктів Програми «Горизонт Європа» компанією YouControl

Успішна історія компанії YouControl, представлена Світланою Степаненко, менеджеркою з розвитку міжнародних проєктів та партнерств компанії.

YouControl – українська ІТ-компанія, яка створює сервіси на основі відкритих даних. Її флагманський продукт – це однойменна аналітична система для комплаєнсу, бізнес-аналітики, OSINT, належних перевірок у сфері фінансового моніторингу й оподаткування, дотримання стандартів ESG. Як соціально відповідальна компанія активно співпрацює з журналістами та громадськими активістами, щоб протидіяти корупції, зробити закупівлі прозорими та допомагати викривати корупційні схеми.

Крім того, в екосистему YouControl входить продукт YC World, який дозволяє здійснювати глибокі перевірки компаній по всьому світу, виявляти підозрілі звʼязки, повʼязаність із політично значущими особами, перевіряти компанії на приналежність до санкційних списків чи держав, що підтримують війну і тероризм. Цей продукт користується попитом серед представників правоохоронних органів, дослідників міжнародної корупції та журналістів-розслідувачів.

До складу компанії входить спеціальний відділ, який постійно моніторить можливості для залучення фінансування і реалізації партнерських проєктів. Під час такого моніторингу працівники відділу знайшли інформацію про Програму «Горизонт Європа» (і попередню – «Горизонт 2020») як найбільшу програму підтримки досліджень та інновацій в ЄС.

Раніше команда компанії вже готувала проєктні пропозиції, але через брак досвіду і нерозуміння деяких особливостей Програми отримувала відмови. Водночас працівники активно й на постійній основі багато працювали над розширенням нетворкінгу. Тож до них звернулась партнерська організація з пропозицією увійти до складу консорціуму та почати разом працювати над конкурсною заявкою. Спільні погляди і злагоджена робота допомогли краще зрозуміти специфіку грантових конкурсів «Горизонту Європа» та вимоги до проєктних пропозицій. Також дуже цінним був досвід партнерів по консорціуму, які раніше вже подавалися і вигравали такі конкурси.

Таким чином, було вибрано пріоритетними кластери 2 і 4, що стосуються демократії та цифрових інновацій – тем, які для компанії є щоденною роботою. Як результат – сьогодні компанія отримала два гранти, ще декілька заявок очікують відповіді.

Якщо говорити детальніше про проєкти, які компанія вже успішно реалізує в рамках Програми, то це проєкти, участь у яких безпосередньо пов’язана з підвищенням прозорості й довіри: BRIDGEGAP і CEDAR.

Так, проєкт BRIDGEGAP спрямований на подолання прогалин у доказах, регулюванні та впливі антикорупційної політики. Він сприяє підвищенню прозорості і підзвітності в європейських країнах та країнах-кандидатах, допомагаючи і науковцям, і громадськості, і політикам мати доступ до об’єктивних даних для прийняття рішень у сфері антикорупційної політики.

Проєкт CEDAR створює спільні європейські простори даних і штучний інтелект для прозорого державного управління. Це допомагає європейським урядам переходити до цифрового, прозорого й підзвітного управління, використовуючи великі дані та інноваційні технології. YouControl є відповідальною за розроблення українського пілотного проєкту, який продемонструє застосування методів та інструменти, пропонованих консорціумом. Пілот присвячений аналізу тендерів на відбудову України, щоб допомогти відслідковувати використання коштів міжнародної допомоги та знижувати ризики корупції у процесі відновлення.

Однак на досягнутому компанія не зупинилася. Здобувши певний досвід управління в межах відведених завдань як бенефіціари у процесі реалізації цих проєктів, команда YouControl почала пробувати самостійно формувати ідеї та запрошувати партнерів до консорціуму. Зокрема, в одному з проєктів компанія виступає лідером українського пілоту, координуючи також роботу кількох партнерських організацій з України. Також підготовлено декілька пропозицій у ролі координатора консорціуму.

Формування проєктних заявок завжди передбачає командну роботу. Коли компанія не виступала координатором, активно співпрацювала з партнерами для узгодження всіх деталей і створення якісної заявки. Проте, здобувши базове розуміння того, як має виглядати консорціум та що варто вказувати у заявці, YouControl взяла на себе роль координатора кількох проєктів, відповідно переважна частина роботи з підготовки заявки та залучення партнерів лягла саме на неї.

Із координаторами члени проєктної команди були на зв’язку від самого початку обговорення ідеї і до сьогодні. З іншими партнерами комунікація поступово налагоджувалась у робочому порядку: через онлайн-зустрічі й листування. Також дуже допомагають побудувати комунікацію спільні заходи, передбачені проєктами. Питання, які виникали під час роботи, зазвичай вирішувалися у робочому порядку. Якщо щось потребувало додаткового пояснення, команда завжди могла порадитися з координатором. Значно посилювало роботу розуміння, що ви разом відповідаєте за досягнення спільної мети, кожен у своїй частині.

Справжнім викликом для команди стала робота з порталом ЄС Funding & Tenders Portal, через який відбуваються всі офіційні процеси участі в конкурсах Програми «Горизонт Європа». Це дуже великий обсяг інформації. Потрібно було розібратися в багатьох деталях: від реєстрації організації до визначення ролей для співробітників, призначення LEAR тощо. Спочатку це виглядало досить заплутано, але після того, як команда пройшла всі кроки і дослідила матеріали, доступні на порталі, процес став зрозумілим і передбачуваним. Адже з практикою все стає зрозумілим і легшим для виконання.

Безпосереднє підписання Грантової угоди після отримання інформації, що проєкт компанії є відібраний для фінансування, теж стало неабияким викликом для команди, насамперед для юристів. Необхідно було ретельно вичитати кожен пункт і зрозуміти, чи узгоджується він із діяльністю компанії у розрізі українського законодавства. Тож процес був довгим і кропітким.

На початковому етапі реалізації проєкту найбільшими труднощами було чітко зрозуміти ролі всіх партнерів, хто за що відповідає, розібратись із різними типами зустрічей і звітності, зокрема, як правильно заповнювати звіти щодо результатів проєкту і які саме етапи й аспекти є найважливішими. Працювати з новими для команди вимогами, адаптувати експертизу до європейських рамок було складно. Однак учасники проєктної команди набували досвіду, і поступово процес став значно зрозумілішим та більш структурованим.

До того ж, у процесі реалізації проєктів було відзначено синергію у співпраці між бізнесом і дослідницькими організаціями, коли академічна та практична експертиза поєднуються. Додатковим мотиватором для команди стало отримання позитивного висновоку після оцінювання результатів реалізації її проєктів.

Говорити про загальні результати роботи представниця компанії ще не наважується, оскільки проєкти ще на стадії реалізації. Проте, якщо йдеться саме про фандрейзингові цілі, то їх було досягнуто, адже проєкти отримали фінансування. YouControl планує і надалі брати участь у конкурсах Програми, оскільки «Горизонт Європа» відкрив для нові можливості і команда бачить перспективу у розвитку як власних ідей, так і партнерських проєктів.

Поради й побажання від проєктної команди компанії YouControl для тих, хто ще роздумує над участю у Програмі або у процесі подання проєктної заявки

«Українським компаніям є що показати Європейському Союзу. Наш досвід роботи в умовах війни та викликів робить українські напрацювання особливо цінними для всієї європейської спільноти. “Горизонт Європа” – це можливість перетворити ці здобутки на міжнародні проєкти, знайти партнерів і показати, що Україна є рівноправним учасником європейської інноваційної екосистеми. До того ж, з нашого досвіду, українські учасники зазвичай є більш гнучкими та швидшими у реагуванні на певні виклики і пошук рішень для них», – каже Світлана Степаненко.

Вона додає, що Програма водночас є довгостроковою історією: нові вимоги, партнерства, планування на роки наперед. Тому менеджерка з розвитку міжнародних проєктів і партнерств компанії радить уважно читати умови конкурсів, готуватися заздалегідь і мислити стратегічно. А для уточнення незрозумілих аспектів чи отримання загального уявлення про певний конкурс – звертатися до національних контактних пунктів Програми за відповідним напрямом діяльності.

«Не бійтеся робити перші кроки, навіть якщо здається, що це складно. Участь у “Горизонті Європа” дає можливість працювати не лише для своєї команди та країни, а й робити внесок у розвиток всієї європейської спільноти», – підсумовує представниця YouControl.